Waarom Magento nog steeds de marktleider is

Adobe commerce ceezoo

Magento is Snel en schaalbaar

“Je moet niet kiezen voor Magento, want Magento is traag en duur”. Dit hoor ik vaak, en eerlijk gezegd niet van de meest deskundige mensen. Magento is én niet traag én niet duur. Ok, Magento is ook niet het goedkoopste software voor e-commerce. Maar het gaat bij ondernemen niet alleen om de kosten, maar vooral ook om de opbrengsten. En die nemen af, als je concurrent harder kan lopen dan jij. Magento is dusdanig schaalbaar dat het altijd past bij je ambities.

En ja natuurlijk, er wordt veel aan Magento geknutseld door leveranciers die zich niet aan de standaarden houden. En daardoor wordt Magento ook niet sneller, integendeel.  Het is dus belangrijk om je als ontwikkelaar aan de Magento architectuur te houden. Dat houdt de performance van Magento op peil. Natuurlijk heb je daarnaast ook een betrouwbare hostingpartij nodig. Ceezoo werkt samen met Hipex en dat leidt tot een hoge performance

Waarom is schaalbaar Belangrijk?

Schaalbaar wil zeggen dat er ruimte is voor je webwinkel om te groeien. Niet alleen voor wat betreft je omzet, maar ook voor wat betreft de techniek. De mogelijkheden om Magento uit te breiden met diverse functies is ongekend. En door de programmeerstandaarden te gebruiken, blijft Magento enorm schaalbaar zonder dat het ten koste gaat van de performance.

Elke ondernemer heeft zo zijn eigen wensen en zijn eigen aanpak. Als dat niet zo zou zijn, is er ook geen concurrentievoordeel te behalen. Je bepaalt zelf welke verzendopties je wilt gebruiken of welke betaalmethoden. Je kunt kiezen voor gratis verzendingen of je kunt koppelen met een externe verzendende partij. Alles is mogelijk met Magento. Het gaat erom, wat jij wilt met je Magento webwinkel. En als je dat weet, dan is het goed om te werken met een Magento specialist die je wensen om kan zetten naar een functionerende Magento webwinkel. En zo groei je je concurrentie voorbij. Ceezoo heeft al lange ervaring met Magento en kan je helpen.

Het ontwerp van je Magento webwinkel

Valt het je op dat webwinkels steeds meer op elkaar gaan lijken? De plaats van de zoekbalk, het logo, de winkelwagen; het is vrijwel bij elke winkel hetzelfde. En dat is goed, want dan is je webwinkel ook herkenbaar voor mensen die jou voor het eerst bezoeken.

Maar er is natuurlijk van alles mogelijk voor wat betreft design. Met Magento is het altijd mogelijk om je eigen bedrijfsidentiteit ook door de voeren op je webwinkel: Kleuren, lettertypes, toon of voice. Met Magento – en een paar slimmen designers- zet je je eigen bedrijfsidentiteit moeiteloos door in je webwinkel.

Onze webwinkels zijn herkenbaar door consequent te kiezen voor de logische opbouw van een webwinkel. Met aanpassingen in het design maken we elke webwinkel passen bij de klant

Magento extensies en integraties

Magento geeft je out-of-the-box eigenlijk alles wat je nodig hebt om te starten. Dat zit allemaal al in de basis. Maar in een groot aantal gevallen is er toch iets specifieker nodig dan de basis. Denk maar aan bijvoorbeeld verzenden via PostNL. Daarvoor gebruiken we een extensie die de klant mogelijkheden geeft om te kiezen voor bezorgopties of ophaalpunten, maar voor jou als webwinkelier helpt zo’n extensie door het traject van voormelden en labelen te automatiseren. Dat scheelt werk en dus kosten.

Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Duizenden extensies voor Magento geven je nieuwe mogelijkheden en nieuwe functies. Maar goed, de ene extensie is beter dan de andere natuurlijk. Bij Ceezoo werken we al sinds 2008 met Magento en dus kennen we de verschillende extensies en hun kwaliteiten. Niet alle extensies hebben dezelfde kwaliteit. Wij werken vaak met extensies van Mageworx, Amasty, Mirasvit, Xtento  en Wyomind. De keuze voor leveranciers van extensies maken we uitsluitend op basis van van kwaliteit en functionaliteit. Daarnaast maken we natuurlijk ook veel gebruik van extensies die door betaalproviders of verzendbedrijven beschikbaar worden gesteld, zoals multisafepay, buckaroo, PostNL en zo voorts

Magento en SEO

Magento is van zichzelf al SEO vriendelijk. ER zit zoveel kennis en ervaring bij de makers dat ze precies weten welke elementen van belang zijn om goed te kunnen scoren in de zoekmachines, met name Google in Europa natuurlijk. Alle elementen die van belang zijn kun je aansturen vanuit Magento en soms nog beter met een extensie. Wat nieuw is – en waar wij ook mee werken – is Hyvä. Hyvä is eigenlijk niet meer dan een basistemplate, maar dan hele maal opnieuw opgebouwd met een snellere javascript-library en een efficiënte manier van stylesheet-generatie. Met Hyvä al je definitief alle mogelijke performance problemen weg en realiseer je scores in Google Page speed van minimaal 85 voor de mobiele test. Desktop loopt makkelijk op tot 99.

Magento is responsive

Welke template je ook gebruikt, er zijn geen templates meer te vinden die niet responsive zijn. Responsive techniek is natuurlijk ook al een jaar of 8 ingeburgerd. Het ene template is natuurlijk wel beter dan het andere. Wij kennen de betere templates, die soms wat duurder zijn, maar waarmee weer op een hele hoop andere kosten is te besparen. Helemaal perfect wordt het als je zou kiezen voor Hyvä als basis voor je webwinkel. Iets meer handmatig werk van onze kant, maar daarna supersnel en flexibel.

Mijn conclusie

Er is nog geen open-source -ecommerce platform dat in de buurt komt van de mogelijkheden en performance van Magento. De stevige marktpositie van Magento, zeker nu het eigendom is van Adobe, staat nog niet ter discussie. Dit maakt de keuze voor Magento niet alleen de meest voordehand liggende , maar zeker ook de meest uitgewerkte. Magento is en blijft voorlopig marktleider en zal die koppositie alleen nog maar verder uitbouwen. Dit maakt Magento gewild, geliefd en zorgt voor een schaalbare en robuuste oplossing voor nu en in de toekomst.