Een productbeschrijving is een belangrijk onderdeel van wat uw merk uniek maakt en wat je bezoekers helpt bij het nemen van hun aankoop beslissingen. Door een goede beschrijving te maken en de problemen van uw klanten aan te pakken, kan je magento webwinkel vertrouwen opbouwen en inkomsten genereren.
De productbeschrijving is de tekst op een productpagina die de kenmerken van het product of de dienst en de voordelen ervan voor de koper omschrijft. Deels op basis van de inhoud van je tekst kan de klant een weloverwogen aankoopbeslissing nemen en hm of haar helpt de aankoop te doen. De productbeschrijving kan ook details uitleggen, zoals waarom het bedrijf het product heeft gemaakt, hoe het past in de levensstijl van de koper of hoe het verschilt van vergelijkbare producten.
Doelgroep
Waar het vaak niet helemaal goed gaat, is dat de teksten niet echt geschreven zijn voor het juiste publiek. Het is altijd goed om eerst goed te bepalen wat je doelgroep is. Je teksten moeten daar op aansluiten voor wat betreft de zogenaamde tone-of-voice.
Richt de aandacht op productvoordelen
Boeiende productbeschrijvingen richten zich op de voordelen van het product in plaats van alleen de kenmerken van het product op te sommen. Benadruk de voordelen die het de koper zal bieden.
De functies van het product zijn belangrijk, maar door de voordelen aan de gebruiker te laten zien, ontstaat er een persoonlijkere band.
Je kunt rustig ervan uitgaan dat 95% van de aankoopbeslissingen emotioneel wordt bepaald. Dus voordat je bijvoorbeeld beveiligingsfuncties opsomt, benadruk hoe het product de angst voor bijvoorbeeld inbraak bij de koper zal verlichten. Begin met een belangrijk kenmerk van het product en vraag uzelf af waarom dat kenmerk belangrijk is. Schrijf vervolgens de productbeschrijving om het ‘waarom’ te benadrukken.
Voordelen hoef je niet altijd uitputtend te beschrijven. Probeer ze samen te vatten en gebruik woorden als duurzaam, veilig, onbreekbaar, modern, energiezuinig enzovoorts.