B2B online is een strategische keuze

Business to business (B2B) en online zakendoen zijn niet meer los van elkaar te zien. Steeds meer bedrijven kiezen voor een degelijke webshop als extra verkoopkanaal. Waar e-commerce voorheen een retail spelletje was, is er nu een duidelijke groei in e-business bij b2b bedrijven zoals groothandels, productiebedrijven en dienstverleners.

De keuze voor het opzetten van een e-commerce kanaal heeft veel consequenties. Vooral in b2b heb je te maken met complexe factoren die ontstaan door de concurrentie met het eigen afzetkanaa, zoals je dealers. Maar ook moet de organisatie er op aangepast worden. Wil je actief worden in B2B dan is het nodig dat:

  • je een online strategie bepaalt
  • je een online waarde propositie bepaalt, ofwel: wat is de meerwaarde van je extra online kanaal?
  • je een keuze maakt voor een e-commerce platform en koppelingen met backoffice- en third party systemen.
  • Je verkoopkanalen migreert persoonlijke verkoop naar online

B2B e-commerce groeit in Europa. Bedrijven zullen steeds meer online kanalen inzetten om hun producten en diensten te verkopen. Logisch ook, want met een degelijke e-commerce oplossing maak je je afzetmarkt groter en je kunt flexibel je aanbod bepalen tot op klantniveau.

Er zijn verschillende vormen van b2b e-commerce denkbaar. Niet alle stappen hoeven in één keer te worden gezet.

  • Je kunt eerst alleen complementaire producten via de e-shop verkocht worden,
  • je kunt meer complexere producten aanbieden die online geconfigureerd kunnen worden
  • Je kunt het complete assortiment online aanbieden.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van je verkoopstrategie. Welke variant je kiest hangt vooral af van je strategie, de complexiteit van je product, maar ook vooral van de draagkracht van je onderneming. Hoeveel menskracht heb je ter beschikking om een business 2 business traject op te starten en uit te bouwen. Van ‘er even bij doen’ kan geen sprake zijn.

Bij de verkoop van zelf ontwikkelde machines zijn andere zaken van belang dan bij de verkoop van meer of minder eenvoudige kantoorbenodigdheden bijvoorbeeld. Een b2b e-commerce strategie is natuurlijk in allebei de gevallen mogelijk, maar wel elk op een eigen manier. De machinebouwer kan zijn kopers de gelegenheid bieden een complex product tot bepaalde grenzen te configureren. Daarmee wordt de afnemer geïnformeerd over de mogelijkheden, randvoorwaarden en kosten. En dergelijke configuratie kan leiden tot een vervolgcontact.

Een leverancier van bijvoorbeeld kantoorbenodigdheden zou het gehele assortiment online aan kunnen bieden inclusief staffelkortingen en voorzieningen voor eventuele prijsafspraken met vaste klanten. Ook dat is typisch b2b e-commerce.

Ook met Magento community maken we de juiste B-2-B omgeving

B2B is standaard onderdeel in de Magento Commerce omgeving. Voor deze omgeving -vroeger bekend als Enterprise- betaalt u maandelijkse licentiekosten die kunnen oplopen tot meer dan 1500 Euro. Dat is voor aan aantal bedrijven prima haalbaar, maar wij bieden in Magento Community een vergelijkbaar set met extensies en maatwerk aan, zodat u tegen een lager tarief kunt starten met online B2B. Als u groeit is dat geen probleem: investeren in Magento als basis voor uw b2b-strategie is nooit weggegooid geld.